«اولین کسی که زمینی را تصرف میکند به خود این حق را میدهد که بگوید 'این مال من است' و آدمها را آن قدر ساده فرض کند تا او را باور کنند که او مؤسس واقعی جامعهٔ متمدن است. از این همه جنایت، جنگ و دزدی و آدمکشی، از این همه وحشت و بدبختی هیچکس با بالابردن سهام و پر کردن خندق و گریه برای همراهان نمیتواند بشر را محافظت کند. برحذر باشید از گوش دادن به این فریبکاری؛ خام خواهید بود وقتی فراموش کنید که میوههای زمین به همهٔ ما تعلق دارد و خود زمین به هیچکس.»
ژان-ژاک روسو
اگر از من بخواهند به این پرسش پاسخ دهم که بردهداری چیست؟ و من مجبور باشم در یک کلمه پاسخ دهم میگویم بهقتل رساندن است!، معنی این جمله فوراً درک میشود. هیچ دلیل دیگری لازم نیست تا نشان دهد که قدرتی که ذهن انسان، آرزوهایش و شخصیتش را از بین میبرد قدرت مرگ و زندگی است و این همان کاریست که تبدیل کردن انسان به برده با او میکند. اما در پاسخ به این پرسش که مالکیت چیست؟ اجازه دهید جواب مشابه پرسش قبل ندهم. "مالکیت دزدیست!" بدون یقینِ ناشی از نفهمیدن، قبول دارید گزاره دوم چیزی نیست جز تغییر شکل دادن گزارهٔ قبل؟
— پییر-ژوزف پرودون، مالکیت چیست؟
+ نوشته شده در پنجشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۶ساعت 12:26  توسط عماد ولی زاده
|
زندگی سفر است نه مقصد...
ما را در سایت زندگی سفر است نه مقصد دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 126 تاريخ: پنجشنبه 18 آبان 1396 ساعت: 15:16